مزایای استفاده از منابع نوری LED

محدودیت منابع انرژی و رشد نیازهای بشر و همچنین افزایش قیمت حامل های انرژی در کنار آثار زیست محیطی ناشی از افزایش مصرف انرژی، توجه بیشتر بشر را در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی معطوف داشته است. از جمله تجهیزات قابل اصلاح می توان به انواع چراغ های روشنایی با کاربری های مختلف نظیر روشنایی معبر، نورافکن ها، چراغ های فلورسنتی اشاره کرد. علی رغم وجود بعضی مزایا در منابع روشنایی کنونی، معایبی نظیر تولید اشعه ماوراء بنفش مضر و … باعث روی کار آمدن تکنولوژی جدیدی به بازار صنعت روشنایی جهان گردیده است. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، چراغ های جدید طراحی شده با استفاده از منابع نوری LED به عنوان یکی از مهمترین کاندیداهای جایگزینی این چراغ ها مطرح می باشند.

منابع نوری LED

منابع روشنایی LED در واقع مجموعه ای از یک یا چند دیود نوری می باشند که برای به دست آوردن شدت و رنگ نور مورد نیاز با یکدیگر در چیدمانهای مختلف قابلیت طراحی و تولید را دارا می باشند. مشخصات منحصر به فرد LED باعث شده است که به سرعت جایگزین سایر منابع روشنایی گردد.

طول عمر (Life Time) :

طول عمر اولین و مهم‌ترین معیار، در منابع نوری ال ای دی  محسوب می شود که میانگین طول عمر منابع ال ای دی حدودا ۵۰۰۰۰ ساعت می باشد. این طول عمر در مقایسه با منابع روشنایی دیگر بسیار بیشتر است.

بازده نوری (Luminous efficacy) :

از دیگر مزیت های منابع های ال ای دی می‌توان به بازده نوری بالای این منابع اشاره نمود. در حال حاضر منابع LED بازده‌ای بین ۷۰ تا ۳۰۰ لومن بر وات را دارا می‌باشند و این در حالی است که این مقدار برای منابع روشنایی دیگر پایین تر می باشد.

انواع منابع روشنایی

طول عمر (h) توان مصرفی (w)

بازده نوری

(lm/w)

شار نوری

(l)

منبع نور LED – ۴۰ وات

(شرکت نورسازان)

۵۰۰۰۰ ۴۰ ۱۱۰ ۴۴۰۰

لامپ FPL کم مصرف ۳۶ وات

۸۰۰۰ ۳۶ ۷۲

۲۶۰۰

لامپ  رشته ای ۴۰ وات حبابی

۱۰۰۰ ۴۰ ۱۰

۴۰۰

 

بهره وری بیشتر انرژی :(Energy efficiency)

تکنولوژی LED امروزه پر بازده و کارآمدترین منبع نور و روشنایی می باشد که بازدهی نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد را دارد. این بدین معناست که یک چراغ ال ای دی۸۰ تا ۹۰ درصد از انرژی که مصرف می کند به نور تبدیل و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از این انرژی را به انرژی های غیر نور از قبیل گرما تبدیل میکند. این مساله درحالیست که یک لامپ رشته ای معمولی در حدود ۸۰ درصد از انرژی ورودی خود را صرف گرما و فقط ۲۰ درصد از آن صرف تولید نور می گردد که این اختلاف بهره وری بین لامپ های رشته ای و ال ای دی بسیار چشمگیر است.

تعداد خاموش روشن : (On/Off)

طول عمر منابع ال ای دی  به هیچ وجه تابعی از تعداد روشن و خاموش شدن نیست، می‌توان منابع ال ای دی را میلیون‌ها بار روشن و خاموش کرد. در واقع طول عمر این منابع تنها به مدت زمان روشن بودن بستگی دارد.

تنظیم شدت نور : (Luminous intensity)

شدت نور منابع LED می تواند بر اساس نیاز و شرایط مختلف تنظیم شود. از مزیت های تنظیم شدت نور می توان به انعطاف پذیری به جهت برآورده سازی نیاز بصری کاربر، مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه های انرژی نام برد.

تنظیم زاویه تابش (Beam Angle):

در منابع ال ای دی  نور به دلیل موجود بودن لنزهایی با زوایای دلخواه نوری، زاویه تابش کاملاً قابل کنترل است. این ویژگی باعث شده است که نور ایجاد شده توسط محصولات LED بسیار بهینه و کاربردی محسوب شود.

کارکرد در درجه حرارت بسیار سرد یا گرم:

عملکرد LED ها هم در درجه حرارت سرد و هم گرم ایده ال می باشند و در دمای بین منفی ۲۰ تا مثبت ۶۰ درجه سانتیگراد می‌توانند عملکرد مطلوبی را نشان دهند. اما برای لامپ های فلورسنت درجه حرارت پایین تاثیر منفی داشته و یک چالش محسوب می شود.

انعطاف در طراحی:

LED ها این قابلیت را دارند که با تنوع در طراحی، نوری با کیفیت و پر بازده تولید کنند LED .ها شدت نور قابل تنظیم دارند که نتیجه ی آن کنترل بسیار دقیق روشنایی است. سیستم های LED که خیلی دقیق طراحی شده اند، می توانند به نتایج روشنایی خیلی خوبی دست پیدا کنند و نه تنها برای بینایی و آرامش چشم به شکل موثری عمل کنند، بلکه برای آرامش ذهن و خلق و خو نیز مفید باشند.

انتشار UV صفر:

محصولات LED میزان بسیار کمی اشعه مادون قرمز تولید می کند و تشعشعات فرابنفش آن نزدیک به صفر است. جالب است بدانید که به همین دلیل حشرات از نور ال ای دی گریزان هستند.

به کارگیری با ولتاژهای بسیار پایین (Low Voltage):

ولتاژ کاری محصولات LED بسیار پایین بوده که این مزیت باعث می شود علاوه بر ایجاد امنیت بالا و جلوگیری از خطر آتش سوزی، هزینه های انتقال نیرو (کابل کشی) به میزان قابل توجهی کاهش یابد. همچنین با توجه به مصرف انرژی پایین بیشترین سازگاری را با منابع نوری خورشیدی و یا سولار دارا می باشند.

روشنایی LED عاری ازهر گونه مواد شیمیایی سمی است. بیشتر لامپ های فلورسنت معمولی شامل بسیاری از مواد مضر از قبیل جیوه هستند که هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست خطرناک است. محصولات LED مواد شیمیایی سمی ندارند و ۱۰۰% قابل بازیافت و در کاهش تولیدات گازهای گلخانه ای مخصوصا CO2 موثر هستند. بطور کلی می توان گفت محصولات ال ای دی بالاترین بهداشت نور را دارا می باشند. همچنین با توجه به طول عمر بالا که پیش تر به آن اشاره شد برای مثال تولید یک چراغ سوله ای LED  باعث می شود که ضایعات تولیدات چراغ رشته ای ۲۵ برابر کاهش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.